ARCHIEF: FESTIVAL OUDE MUZIEK | GEISTER VON SANSSOUCI

Met het paleis Sanssouci vestigde Frederik de Grote zijn eigen Eden in Potsdam. Omringd door een terrassentuin die eigenlijk een wijngaard is, creëerde de koning een vrijhaven voor filosofie en muziek. ĀRT HOUSE 17 betreedt het betoverende paleis van Sanssouci op de tonen van Graun, Quantz, Bach en Gluck in een muziektheatervoorstelling rond de complexe figuur van Frederik, met een verrassend vleugje commedia dell’arte.

Een paradijs zonder zorgen
‘Mijn wijngaardhuisje’, zo noemde Frederik de Grote zijn zomerresidentie in Potsdam waar de koning en zijn gasten vrijheid en vertier vonden. Sanssouci staat voor rococo in de overtreffende trap, met door de natuur geïnspireerde ornamenten, feestende bacchanten, tuinen vol met Frederiks lievelingskersen en een Chinees theehuis dat je moet zien om het te geloven. Als epicentrum van de Friderizianische Rokoko en summum van elegantie vormt het slot de symbolische spil van deze festivaleditie.
ĀRT HOUSE 17, het collectief dat vorig jaar nog jubelkritieken oogstte met een productie van Bachs Kaffeekantate!, maakt een muziektheatervoorstelling rond de koninklijke lusthof met zangers, musici, acteurs en komieken. De commedia dell’arte – een kunstvorm waaraan Frederik op latere leeftijd verslingerd raakte – levert karakters en verhaallijnen, topcomponisten uit ’s konings entourage tekenen voor de muziek.

De uitvoerenden
ĀRT HOUSE 17 is een nieuw ensemble onder leiding van Michael Hell. Naast het gebruik van historische instrumenten vindt het ensemble het belangrijk om recht te doen aan de bredere context waarin de muziek werd uitgevoerd. De centrale vraag hierbij luidt: wat heeft de muziek vandaag te zeggen?

Michael Hell is klavecinist en blokfluitist. Hij doceert klavecimbel en basso continuo aan de Universität für Musik und darstellende Kunst Graz. Zijn uitgebreide concertactiviteiten als solist, kamermusicus en orkestleider brachten hem in Europa, Amerika, China en Japan. Hell was artistiek leider van Neue Hofkapelle Graz en oprichter van het nieuwe ensemble ĀRT HOUSE 17.

Thomas Höft studeerde kunstgeschiedenis, literatuur, muziekwetenschap en psycholinguïstiek in Hamburg. Als schrijver, regisseur en dramaturg is hij actief in verschillende kunstdisciplines. Hij maakte grote exposities en is de auteur van Welt aus Eisen, waarvoor hij de Oostenrijkse Staatspreis Buchkunst kreeg. Hij is schreef toneelstukken en libretti voor verschillende Duitse operahuizen. Höft was directeur van ZAMUS en artistiek directeur van Festes für Alte Musik, beide in Keulen. In 2018 en 2019 was hij dramaturg van de Musikfestspiele in Potsdam Sanssouci, en in 2019 co-curator van het Festival Oude Muziek Utrecht.

Iris Vermillion: mezzosopraan, Koning Frederik
Dietrich Henschel: bariton
Philipp Mathmann: sopraan
Thomas Höft: acteur
Jūratė Širvytė: Inammorata
Enrico Bonavera: Arlecchino
Adrian Schvarzstein: Pierrot

ĀRT HOUSE 17

Katalin Horvath: fluit
Lidewij van der Voort, Elise van der Wel: viool
Barbara Konrad: altviool
Hannah Freienstein: cello
Georg Kroneis: violone
Hermann Ebner: jachthoorn
Sofie Vanden Eynde: luit
Michael Hell: blokfluit, klavecimbel en muzikale leiding

Bettina Dreißger: kostuumontwerp
Thomas Höft: decorontwerp, regie
Jūratė Širvytė: choreografie
Xavier Vandamme: dramaturgie
Adrian Schvarzstein: regie