ARCHIEF: CTRL+ALT+PLAY

It’s time to hit CTRL+ALT+PLAY! Ervaar een ultiem immersief prototype event, georganiseerd door het Innovation:Lab van Theater Utrecht. Tijdens dit unieke event presenteren verschillende makers revolutionaire prototypes die de traditionele theaterervaring zullen resetten. Bereid je voor op de dans van de toekomst met Transcendance, duik in een live audio-vertelling van Theatercollectief Urland, of stap in één van de VR-belevingen en wordt zelf onderdeel van de voorstelling. Met visuals en muziek die samensmelten tijdens UMBRA en tech-art installaties verspreid over drie locaties, word je ondergedompeld in een wereld waar theater en technologie op manieren samenkomen die inspireren en de grenzen verleggen en vervagen.

Op zaterdag 20 mei zullen De Paardenkathedraal, de Snijzaal (Hoefijzerstraat 10) en Theaterhuis de Berenkuil in het teken staan van een nieuwe manier van theater beleven. Ben jij klaar om theater te resetten?

Informatie over de performances vind je onderaan deze pagina en in de CTRL+ALT+PLAY app. LET OP: Een ticket voor een specifieke experience is alleen geldig in combinatie met een algemeen entreeticket. Goed om te weten: Met een algemeen entreeticket mag je elke experience als toeschouwer bijwonen. Zo krijg je een uniek kijkje achter de schermen.

Zo werkt CTRL+ALT+PLAY
Het event vindt plaats op drie locaties in de wijk Wittevrouwen in Utrecht. De Paardenkathedraal, de Snijzaal (Hoefijzerstraat 10) en Theaterhuis de Berenkuil. Op deze locaties zullen op verschillende tijden performances te zien zijn. Voor elk van deze performances kunnen apart tickets worden gekocht. Er zijn twee soorten tickets: een algemeen ticket; met dit ticket heb je toegang tot De Paardenkathedraal (algemeen programma), kun je als publiek bij de performances aanwezig zijn en krijg je toegang tot de vier expert talks die verspreid over de dag zijn geprogrammeerd. Daarnaast heb je performance-tickets: met deze tickets heb je toegang tot de specifieke performances. Een algemeen entree ticket als basis is verplicht en alleen een performance ticket kopen is dus niet toegestaan.

Download de app
Om je als bezoeker op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen hebben we een CTRL+ALT+PLAY app gelanceerd. Hier kun informatie vinden over de performances, over de speeltijden, over de locaties en over de randprogrammering. Download de app via deze link: tmsqr.link/innovationlab

The Last Chapters
In zijn (voorlopig) eeuwige zoektocht naar het vinden van het Verhaal der Verhalen, attaqueert oerverteller Thomas Dudkiewicz van performancecollectief URLAND zijn never ending story in zijn nieuwe solo The Last Chapters. Een existentiële, immersieve ervaring waarin een verhalenverteller in het hoofd duikt van de comateuze acteur ‘Thomas’, om hem in een laatste wanhoopspoging weer bij bewustzijn te brengen. De storyteller sleurt Thomas mee in een persoonlijke odyssee langs de rafelranden van de verbeelding en het Zelf. In het onderbewuste heerst chaos, in het verhalende huist orde. Maar het onderbewuste vecht terug. Een kosmische botsing op leven en dood.

Over de techniek:
In deze experience speelt de soundscape een grote rol in de onderdompelende kracht van deze performance. Dudkiewicz maakt gebruik van een binauraal geluidssysteem. Een medium waarmee hij een nieuwe manier exploreert om ontelbare werelden op te roepen en het ultieme verhaal tot leven te brengen.

Goed om te weten: Tijdens CTRL+ALT+PLAY speelt Thomas alleen de scenes waarin het samenspel tussen technologie en verhaal het best naar voren komen.

Transcendance
Een dans met een machine, een dialoog met een algoritme, communicatie tussen mens en AI. In Transcendance spiegelt choreograaf en performer Ruben Chi zich aan zijn eigen beweging en verkent in samenwerking met multidisciplinair artiest Bob Sizoo de onbereisde werelden van de verbinding tussen mens en AI. Kan artifical intelligence de danser inspireren? Motiveren? Emotioneren? Kan AI losbreken en zich ontwikkelen en kan er een nieuwe ultieme vorm van leven ontstaan? In deze ceremoniële beleving, in deze dans van de toekomst raakt het digitale en de realiteit elkaar op manieren die totaal nieuw en onontdekt zijn.

Over de techniek:
In deze VR-experience wordt gebruikt gemaakt van een algoritme die op basis van de beweging van de danser nieuwe bewegingen vormt. Elke experience is uniek en stelt de performer in staat zichzelf keer op keer opnieuw uit te vinden.

Personal Space
In Personal Space geeft schrijver Hanna Fleer een nietsontziend inkijkje in haar bestaan. Een voyeuristische ervaring waarin het publiek mee wordt genomen in de perfect uitgedokterde structuren die het leven en de gedachten van Hanna op de rit houden, die haar rustig houden en die zorgen dat de paniek niet toeslaat. Personal Space is een live vertelling die de impact van angst en paniek op een ultiem persoonlijk niveau visualiseert.

Over de techniek:
In Personal Space wordt projectie, audio en decor op een manier samengevoegd die zorgen voor een unieke persoonlijke live ervaring. Door projecties te kalibreren op fysieke objecten in de ruimte kan er gespeeld worden met perspectief, emotie en beeldvorming.

Disclaimer: Tijdens deze voorstelling wordt door middel van (flits)licht en geluid een paniekaanval gesimuleerd.

Realmbreak Hotel
Floris van Laethem laat in Realmbreak hotel de grenzen tussen theater, film en gaming totaal in het niet verdwijnen. Dompel je onder in een wereld waar pixels van levensbelang zijn, een wereld waarin live acteurs je voor keuzes plaatsen die jouw toekomst in het Realmbreak Hotel zullen vormen en waarbij je de connectie met de realiteit in een split second zou kunnen verliezen. In deze multidisciplinaire beleving verken je als publiek zelf de dunne lijn tussen live performance en roleplay gaming en ervaar je hoe deze disciplines kunnen samensmelten.

Over de techniek:
In deze VR-experience worden live acteurs op een fotorealistische manier virtueel ingeladen. Op deze manier kan er een unieke virtuele wereld geschapen worden om de acteur en het publiek heen. Door het kalibreren van realtime objecten en door het gebruik van een echt decor voelt het publiek het Realmbreak Hotel letterlijk door hun vingers glijden.

UMBRA
Tijdens een uur-durende afsluitende immersive live show nemen performers Nikos ten Hoedt, Mark Ridder en Zalan Szakacs het publiek mee op een reis door vorm, ruimte en geluid. Krachtige visuals die spelen met schaduwwerking van de performer gecombineerd met een verhalend optisch lijnenspel zullen de interactie tussen publiek en performer verdiepen. Bereid je voor op een onverschrokken audio-ervaring die de live DJ performance over de grenzen van het theater heen tilt.

Over de techniek:
Tijdens UMBRA wordt er gebruik gemaakt van een speciaal ontworpen rig-lighting-system waardoor er gespeeld kan worden met schaduwwerking van de performer op doek. Visuals gecombineerd met een opbouwende audiovertelling maken deze ervaring ultiem geschikt als afsluiter van CTRL+ALT+PLAY.

Credits

The Last Chapters
Concept, tekst & spel: Thomas Dudkiewicz
Director and Audio Advisor: Thibaud Delpeut
Sound design: Tomas Loos
Scenografie & lichtontwerp: Hendrik Walther
Technisch team: Sander van der Werff

Transcendance
Concept: Ruben Chi and Bob Sizoo
Choreograaf/Performer: Ruben Chi
Multidisciplinaire artiest: Bob Sizoo
Creative Technologist/ AI development: Nikzad Arabshahi
VR development: STUDIO VRIJ
Componist: Yanay Bonomo
Creative technologist/Tens suit: Adriaan Wormgoor

Realbreak Hotel
Concept: Floris van Leathem
Creative Technologist: Keez Duyves
Director and Narrative Development: Thibaud Delpeut
Creative Developer: Niels Weber
Developer: Aaron Oostdijk
Digital Actor: Bram Gerrits
Composer: Bart de Vries
Interactive Audio Specialist: Yannick Adriaansen
Pre-recorded Digital Actor: Amber van de Sande
Pre-recorded Digital Actor: Jilviën Oosterwolde
Pre-recorded Digital Actor: Thomas van Luin
Pre-recorded Digital Actor: Kim Aikman
Writing assistent: Denis Burke
Voice over: Janice Renée Wendel
Car developer and construction: Guido Bevers

 

Personal Space
Concept: Hanna Fleer
Creative Technologist: Nikzad Arabshahi
Director and Narrative Development: Thibaud Delpeut
Scenographer: Hendrik Walther
Creative Technologist: Adriaan Wormgoor

UMBRA
Music producer/performer: Nikos ten Hoedt
Programmer: Mark Ridder
Visual design: Zalán Szakács
Narrative Design and musical advisor: Thibaud Delpeut
Creative technologist: Hendrik Walther
Kinetic specialist: Thijs Rijkers

Algemeen Programma
Hendrik Walther
XR Students (HKU)

AGENDA

za. 20 mei

12.00 uur

Innovation:Lab